سوال:گزاشتن لنزآرایشی برای بانوان چه حکمی دارد؟
جواب: همه مراجع :اگرعرفازینت محسوب نشود اشکال ندارد.
(مکارم،نوری):اشکال ندارد
سوال: حکم پوشش انگشترطلاوحلقه ی ازدواج بانوان،درصورتی که درمعرض دیدنامحرم است چگونه است؟
جواب:
(امام،بهجت،صافی،فاضل):بایدازنامحرم بپوشاند.
(سیستانی،مکارم،،نوری):پوشاندن آن لازم نیست.
وحید خراسانی:بنابراحتیاج واجب باید ازنامحرم پوشانده شود.
حکام رنگ کردن ابرو
سوال: حکم پوشش انگشترطلاوحلقه ی ازدواج بانوان،درصورتی که درمعرض دیدنامحرم است چگونه است؟
جواب:
(امام،بهجت،صافی،فاضل):بایدازنامحرم بپوشاند.
(سیستانی،مکارم،،نوری):پوشاندن آن لازم نیست.
وحید خراسانی:بنابراحتیاج واجب باید ازنامحرم پوشانده شود
سوال:آیارنگ کردن ابرو زینت بوده وپوشاندن آن ازنامحرم واجب است؟
(امام ،خامنه ای ، فاضل،وحید): اگرزینت محسوب شود پوشاندن آن از نامحرم واجب است.
(بهجت ،تبریزی ،صافی )پوشاندن آن از نامحرم واجب است.
(سیستانی ،مکارم،نوری):جزء زینت ممنوع ،محسوب نمی شودوپوشاندن آن ازنامحرم واجب نیست.
احکام دست دادن
سؤال:
هرگاه درمنطقه یا محیطی رسم بر این باشد که هنگام برخورد با یکدیگر مصافحه صورت گیرد و ترک این کار اهانت و بی ادبی نسبت به طرف مقابل محسوب شود، حکم دست دادن زن و مرد با این فرض چیست؟
جواب:
همه مراجع: دست دادن با زن نامحرم جایز نیست و شعائر دینی باید حفظ شود و تفهیم حکم شرعی، حمل بر بی ادبی از بین می رود (دست دادن زن با مرد نامحرم نیز جایز نیست)
منبع: پرسش و پاسخ دانشجویی ج 7 ص 406(چاپ چهارم)
کسانی که با زن محرم هستند:
1- برادر 2و3- پدر وپدر بزرگ 4- دایی 5- عمو 6- پدر بزرگ شوهر
7- عموی مادر 8- عموی پدر 9- دائی مادر 10- دائی پدر 11- پدر شوهر
12- خواهر زاده (پسر) 13- برادرزاده (پسر)
کسانی که با زن نامحرم هستند:
1- پسر خاله 2- پسر دائی 3- عموی شوهر 4- دائی شوهر
5- برادر شوهر 6- پسر عمو 7- بردارزاده شوهر 8- خواهرزاده شوهر
ناشنیده ای درباره موسیقی از نگاه رهبر انقلاب:
هر کاری که متکی به اراده ی انسان است باید برای هدفی انجام گیرد.
هرچه هدف متعالی تر باشد ، آن کار یا هنر ارزشمندتر می شود. متأسفانه هدف موسیقی در شرق ، در حد تعالی خود موسیقی نبوده است . اینکه می گویم « شرق » منظورم ایران و کشورهای عربی است. وگرنه از وضعیت موسیقی در هند و چین و سایر ممالک خاور دور ، خبر ندارم. به هر حال تاریخ موسیقی ایران در طول قرون متمادی چه قبل و چه بعد از اسلام را خوانده ام ، و از سیر و سرنوشت موسیقی عرب به خصوص بعد از اسلام مطلعم.
آنچه بر اساس مطالعات خود می توانم بگویم ، این است که موسیقی در منطقه ی ما برای هدف های متعالی به کار نرفته است. و این ، به خلاف سیر موسیقی در اروپا است. می دانید که من به طور طبیعی از جمله آدم های غرب ستیزم. چنان که هیچ ویژگی غرب ، مرا مبهوت و مجذوب نمی کند. در عین حال ویژگی های مثبت غرب را از روی محاسبه تأیید می کنم. یکی از آن ویژگی ها مقوله ی موسیقی است.
درست است که درغرب ، موسیقی رقص و لهو و سایر موسیقی های منحط وجود دارد ، اما در همان نقطه از جهان ، از دیرباز موسیقی های آموزنده و معنا دار هم بوده است ؛ موسیقی ای که برای گوش سپردن به آن ، انسان عارف واقف خردمند ، می تواند بلیط تهیه کند ، در سالن اجرای کنسرت بنشیند و ساعتی ، از آن لذت ببرد. در غرب موسیقی هایی که گاهی یک ملت را نجات داده و گاهی یک مجموعه ی فکری را به سمت صحیحی هدایت کرده ، کم نبوده است. غرب برخوردار از چنین ویژگی ای نیز بوده و هست.
در شرقی که راجع به آن گفتم ( یعنی در محدوده ی جغرافیایی مورد اشاره ) متأسفانه موسیقی از چنین اعتبار و جایگاهی برخوردار نبوده است. موسیقی در اینجا عبارت از آهنگ ها و آلات و ادوات لهو بوده ؛ که فقها از آن ، به « موسیقی لهوی حرام » تعبیر کرده اند.
برگرفته ازسایت شیعه نیوز
احکام حدود ارتباط با نامحرم ازدیدگاه آیت الله صافی گلپایگانی :
.سلام بر نامحرم چه حکمی دارد؟
در محیطهای جمعی سلام بر جمع مانعی ندارد؛ ولی بهتر است از سلامهای خصوصی که نوعاً زمینه ساز فتنه است، اجتناب شود. از امیرمؤمنان علیهالسلام روایت شده است که فرمود: «من به زن جوان سلام نمیکنم؛ زیرا میترسم در قلبم چیزی خلجان کند که مطلوب پروردگار نیست.»
لطف الله صافی
آیا صحبت با نامحرم در محیط خلوت و به مدت طولانی جایز است؟
اگر محیط خلوتی باشد که دیگری نتواند به آن وارد شود بودن دو نامحرم در آن مکان، حرام است، و در غیر آنجا هم، اگر صحبتهای شهوانی باشد، یا مفسده دیگری بر آن مترتب شود، جایز نیست.
لطف الله صافی
آیا رعایت حجاب در مقابل پسر خاله و پسر عمو لازم است، اگر چه مسنتر از خودم و جای پدرم باشند؟
پسر عمه، پسر خاله، پسر دایی و پسر عمو همه نامحرم هستند و رعایت حجاب در برابر آنها واجب و ترک آن گناه است؛ و بالا بودن سن آنان موجب تغییر حکم نیست.
آیا میتوانیم با دختر نامحرمی، صیغه خواهر و برادری بخوانیم، و مثل خواهر و برادر با هم رفتار کنیم؟
خیر، صیغه خواهر و برادری با نامحرم مشروع نیست، آنچه موجب محرمیت میشود، انجام عقد ازدواج بصورت دائم یا موقت، با رعایت شرائط مربوطه است.
با توجّه به اینکه کلاسهای دانشجویان دختر و پسر با هم برگزار میشود، طبعاً ناخودآگاه چشم آدم به دختران نامحرم میافتد، حکم آن چیست؟
نگاه غیر عمدی و بدون قصد لذت اشکال ندارد.
احکام خریدونگهداری ماهواره ازدیدگاه مقام معظم رهبری (حفظه الله):
آیا خرید و نگهدارى و استفاده از دستگاه گیرنده برنامههاى تلویزیونى از ماهواره جایز است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانى به دست انسان برسد چه حکمى دارد؟
دستگاه آنتن ماهوارهاى از این جهت که صرفا وسیلهاى براى دریافت برنامههاى تلویزیونى است که هم برنامههاى حلال دارد و هم برنامههاى حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خرید و فروش و نگهدارى آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفادههاى حلال جایز است. ولى چون این وسیله براى کسى که آن را در اختیار دارد زمینه دریافت برنامههاى حرام را کاملا فراهم مىکند و گاهى نگهدارى آن مفاسد دیگرى را نیز در بر دارد، خرید و نگهدارى آن جایز نیست مگر براى کسى که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمىکند و بر تهیه و نگهدارى آن در خانهاش مفسدهاى هم مترتّب نمىشود. لکن اگر قانونى در این مورد وجود داشته باشد باید مراعات گردد
پوشیدن لباس مردانه برای زنان حتی در حکم لباس موقت چه حکمی دارد؟
آیات عظام امام(ره) و بهجت: بنابر احتیاط واجب، پوشیدن لباس مختص به جنس مخالف جایز نیست . درصورتی که زن به صورت موّقت هم و حتّی در مدّت کوتاهی لباس شوهرش را در منزل بپوشد. بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
- آیات عظام خامنه ای، فاضل ، تبریزی، وحیدی خراسانی:
بنابر احتیاط واجب پوشیدن لباس مختص به جنس مخالف، در صورتی که آن را پوشش خود قرار دهد، جایز نیست. در صورتی که زن به مدت کوتاهی لباس شوهرش را در منزل بپوشد اشکالی ندارد.
طهارت - احکام بانوان
س 216: مادرم از ذریّه پیامبر اکرم «صلى الله علیه و آله» است. آیا من نیز از سادات محسوب مىشوم؟ آیا مىتوانم عادت ماهیانهام را تا شصت سالگى، حیض قرار دهم و در آن ایام نماز و روزه خود را انجام ندهم؟
زنى که پدرش هاشمى نیست هر چند مادرش از سادات باشد اگر بعد از پنجاه سالگى خونى را مشاهده کند، محکوم به استحاضه است.
س 217: اگر زنى که به خاطر نذر روزه روز معینى روزهدار است، در حال روزه حیض شود، چه تکلیفى دارد؟
روزهاش با عادت شدن، ولو در یک جزء از روز باشد، باطل مىشود و قضاى آن روز بعد از پاک شدن بر او واجب است.
س 218: لکههائى که زن بعد از یقین به پاک شدن مىبیند، با توجه به این که آن لکهها نه اوصاف خون را دارند و نه خون مخلوط با آب را، چه حکمى دارد؟
اگر خون نباشد حکم حیض را ندارد، و اگر خون باشد اگر چه به صورت لکّههاى زرد رنگ و از ده روز تجاوز نکند همه آن لکّهها محکوم به حیض است، و تشخیص این موضوع به عهده زناست.
س 219: جلوگیرى از عادت ماهیانه بوسیله دارو به خاطر روزه ماه رمضان چه حکمى دارد؟
اشکال ندارد.
س 220: اگر زنى در ایام باردارى به خون ریزى کمى مبتلا شود ولى باعث سقط حمل او نگردد، آیا غسل بر او واجب مىشود یا خیر؟ وظیفه او چیست؟
خونى که زن در ایام باردارى مىبیند اگر صفات و شرائط حیض را داشته باشد، و یا در زمان عادت بوده و سه روز اگر چه در باطن استمرار داشته باشد خون حیض است والا استحاضه خواهد بود.
س 221: زنى داراى عادت ماهیانه معینى مثلا هفت روز است، به علت گذاشتن دستگاه جلوگیرى از حاملگى، هر بار دوازده روز خون مىبیند. آیا خونى که از روز هفتم به بعد مىبیند خون حیض است یا استحاضه؟
اگر خون تا روز دهم قطع نشود، خونى که در ایام عادت مىبیند خون حیض است و باقى استحاضه خواهد بود.
س 222: آیا جایز است زنى که در حال حیض و یا نفاس است داخل حرم امامزادگان «علیهم السلام» شود؟
جایز است.
س 223: زنى که عمل کورتاژ (سقط جنین) را انجام داده، در حال نفاس است یا خیر؟
بعد از سقط جنین ولو به صورت علقه باشد اگر خونى را مشاهده کرد، محکوم به نفاس است.
س 224: خونى که زن در سن یائسگى مىبیند، چه حکمى دارد؟ و وظیفه شرعى او چیست؟
محکوم به استحاضه است.
س 225: یکى از راههاى جلوگیرى از حاملگىهاى ناخواسته، استفاده از داروهاى ضد حاملگىاست. زنهائى که از این داروها استفاده مىکنند لکههاى خونى را در ایام عادت و غیر آن مشاهده مىکنند. این لکهها چه حکمى دارد؟
اگر این لکهها واجد شرایط شرعى حیض نباشد، حکم حیض را ندارد، بلکه محکوم به استحاضهاست.
احکام نماز - شرکت زنان در نماز جماعت
س 595: آیا شارع مقدس زنان را همانند مردان به شرکت در نماز جماعت مساجد یا نماز جمعه تشویق فرموده یا اینکه نماز خواندن آنها در خانه بهتر است؟
شرکت زنان در نماز جمعه و جماعت اشکال ندارد و ثواب جماعت دارد.
س 596: در چه صورتى زن مىتواند امام جماعت شود؟
امامت زن در نماز جماعت فقط براى زنان جایز است.
س 597: شرکت زنان (مانند مردان) در نماز جماعت از جهت استحباب و کراهت چه حکمى دارد؟ شرکت آنها در صورتى که پشت سر مردان بایستند چه حکمى دارد؟ آیا در حالى که پشت سر مردان براى نماز جماعت ایستادهاند، احتیاج به پرده و ساتر است؟ اگر در نماز کنار مردان بایستند، از جهت حائل چه حکمى دارد؟ با توجه به اینکه پشت پرده بودن زنان هنگام نماز جماعت و سخنرانىها و مراسم دیگر، موجب تحقیر و اهانت به آنها مىشود.
حضور و شرکت زنان در نماز جماعت اشکال ندارد، و اگر پشت سر مردان بایستند، احتیاجى به حائل و پرده نیست، ولى اگر در کنار مردان بایستند سزاوار است که حائلى بین آنها باشد تا کراهت کنار هم ایستادن مردان و زنان در نماز برطرف شود، و اینکه وجود حائل بین زنان و مردان در نماز موجب تحقیر و توهین به شأن و کرامت زنان مىشود، توهم و خیالى بیش نیست و اساسى ندارد، بعلاوه دخالت دادن نظرات شخصى در فقه صحیح نیست.
س 598: کیفیت اتصال و عدم اتصال صفوف زنان و مردان در نماز در صورت نبودن پرده و حائل چگونه است؟
زنان مىتوانند پشت سر مردان بدون فاصله بایستند.
احکام نماز - تبعیت زن و اولاد در وطن
س 704: آیا زن در وطن و اقامت تابع شوهر است؟
مجرد زوجیّت موجب تبعیّت قهرى نمىشود، و زن مىتواند در انتخاب وطن و قصد اقامت تابع شوهر خود نباشد. بله، اگر زن در انتخاب وطن و اعراض از آن تابع اراده همسرش باشد، قصد شوهرش براى او کافى است و شهرى که همسرش با او براى زندگى دائم و به قصد توطن به آنجا رفته است، وطن وى هم محسوب مىشود و همچنین اعراض شوهر او از وطن مشترکشان با خروج از آن و رفتن به جائى دیگر، اعراض او از وطن هم محسوب مىگردد، و براى اقامت ده روز در سفر، اطلاع او از قصد شوهرش مبنى بر اقامت ده روز با این فرض که وى تابع اراده شوهر است براى وى کافى است، بلکه اگر مجبور به همراهى با شوهرش در مدت اقامت در آنجا باشد، نیز حکم همین است.
س 705: جوانى با زنى از شهرى دیگر ازدواج نموده است، هنگامى که این زن به خانه پدرش مىرود، نمازش قصر است یا تمام؟
تا زمانى که از وطن اصلى خود اعراض نکرده، نمازش در آنجا تمام است.
س 706: آیا زن و فرزندان مشمول مسأله «1284» رساله حضرت امام «قدس سره» هستند؟ یعنى در تحقق سفر آنها قصد سفر توسط آنان شرط نیست؟ و آیا وطن پدر موجب تمام بودن نماز کسانى که تابع وى هستند، مىگردد؟
اگر در سفر تابع پدر ولو قهرا باشند، قصد پدر براى پیمودن مسافت در صورت اطلاع آنان از آن کافى است. ولى در انتخاب وطن و اعراض از آن، اگر در تصمیمگیرى و زندگى مستقل نباشند، یعنى بر حسب طبیعت و ارتکازشان تابع اراده پدر باشند، در اعراض از وطن سابق و اتخاذ وطن جدید که پدر با آنها براى زندگى دائمى به آنجا رفته است، تابع وى خواهند بود.