س : آیا شخص جنب مىتواند در صورت تنگى وقت با تیمم و نجاست بدن و لباس نماز بخواند یا این که باید بعد از تطهیر و غسل، نماز را قضا نماید؟
اگر وقت به مقدارى نیست که بدن و لباسش را تطهیر کند و یا لباس خود را عوض نماید و به علت سردى هوا و مانند آن نمىتواند نماز خود را برهنه هم بخواند، باید نماز را با تیمم بدل از غسل جنابت با همان لباس نجس بخواند. این نماز مجزى است و قضاى آن بر او واجب نیست.
س : آیا رسیدن منى به داخل رحم بدون دخول، سبب جنابت زن مىشود؟
در این صورت جنابت محقق نمىشود.
س : آیا بر زنان پس از انجام معاینات داخلى با وسائل طبى غسل واجب مىگردد؟
تا زمانى که منى خارج نشود، غسل واجب نیست.
س : اگر دخول به مقدار حشفه صورت بگیرد، ولى منى خارج نشود و زن نیز به مرحله اوج لذت نرسد، آیا غسل فقط بر زن واجب است یا فقط بر مرد یا بر هر دو؟
با تحقق دخول، ولو به مقدار حشفه، غسل بر هر دو واجب است.
س : در مورد احتلام زنان، در چه صورتى غسل جنابت بر آنان واجب مىشود؟ و آیا رطوبتى که هنگام ملاعبه و شوخى با همسر از آنان خارج مىشود، حکم منى را دارد؟ و آیا بدون سست شدن بدن و رسیدن به اوج لذت، غسل بر آنها واجب مىشود؟ بطور کلى در زنان بدون نزدیکى، جنابت چگونه تحقق مىیابد؟
اگر زن به اوج لذت جنسى برسد و در آن حال مایعى از او خارج شود جنابت محقق شده و غسل بر او واجب مىشود و اگر شک کند که به این مرحله رسیده یا نه و یا شک در خروج مایع داشته باشد، غسل واجب نیست.
ادامه مطلب ...
عکس های بیادماندنی از سلحشوران از جنگ بین ایران و عراق
ادامه مطلب ...
قـرآن
«همانا نخستین خانه اى که براى مردم نهاده شد، همان است که در بکّه است، فرخنده و هدایت براى جهانیان است».
«و این کتابى است فرخنده که نازلش کردیم، تصدیق کننده آن چه پیش روى آن است و تا بیم دهى (مردمِ) امّ القرى را و کسانى را که اطراف آنند. و کسانى که به آخرت ایمان دارند به این (کتاب) هم ایمان دارند و نسبت به نمازشان مراقب و نگهدارند».
«و اوست آن که دست هاى آنان (مشرکان) را از شما بازداشت و دست هاى شما را از آنان در وادى مکّه، پس از آن که بر آنان پیروزتان ساخت (بازداشت) و خداوند به آن چه مى کنید، بیناست».
حدیـث
1 ـ امام على علیه السّلام ـ در پاسخ مردى از شامیان که پرسید: «چرا مکّه را «امّ القرى» نامیده اند؟» ـ : زیرا زمین از زیر آن گسترده شده است.
2 ـ امام على علیه السّلام ـ در پاسخ کسى که پرسید: «جایگاه مکّه نسبت به بکّه چیست؟» ـ :
مکّه، اطراف حرم است و بکّه جاى خانه خدا (کعبه) است.
پرسید: چرا «مکّه» نامیده شده است؟
فرمود: چون خداوند متعال، زمین را از زیر این شهر گسترده است.
پرسید: پس چرا «بکّه» نامیده شده است؟
فرمود: چون که این شهر، چشم جبّاران وگنهکاران را گریانده است.
طلاق توافقى چیست؟ و چگونه است؟
شاید در کلام بشرى، کمتر واژهاى را بتوان به تلخى طلاق سراغ داشت که حکایت از غمها، دردها، رنجها و جدایى انسانها مىکند. واژهاى که نمایانگر وجود اقیانوس متلاطم و ناامن براى کودکان بىگناه است که گاهى از ضربات طوفانهاى سهمگین آن تا پایان عمر رهایى کامل نمىیابند. افراد گوشهگیر، بزهکار، داراى عقدههاى روانى و عقبماندههاى اجتماعى، مىتوانند محصول این واژه باشند. این است که طلاق از مبغوضترین حلالها خوانده شده است. براستى جامعه بشرى بدون این واقعیت تلخ چه متفاوت مىشد، اما وا اسفا که گاهى گریزى از آن نیست.
اکثر روانشناسان و جامعهشناسان اذعان دارند که خانواده، نقش اساسى را در سرنوشت فرزندان دارد و این والدین هستند که مىتوانند با راهنماییها و موضعگیریهاى بموقع و صحیح، راهگشاى فرزندان خود باشند. از جمله مراحل مهم زندگى هر دختر و پسرى مرحله ازدواج آنان است؛ که اى بسا اگر ازدواج موفقى نداشته باشند، دیگر موفقیتها نیز تحتالشعاع قرار گیرد.
متأسفانه باید گفت در این سرگذشت، خانواده خانم «مهین ف» با عدم درک صحیح و به خاطر پایبندى به یک سرى مسائل سنتى منفى و از سوى دیگر سادهنگرى و سهلانگارى بیش از حد خود موجب این وصلت نابجا گشتهاند.
ادامه مطلب .... در ازدواج موقت، رضایت طرفین و خواندن صیغه کافی است و نوشتن و شاهد گرفتن لازم نیست.
2. خود زن و مرد میتوانند صیغه عقد را بخوانند. ابتدا مدت عقد (از یک ساعت تا چند سال) و میزان مهر (مثلاً از هزار تومان تا ...) را معین کنند و بعد صیغه عقد را بخوانند.
«صیغه عقد»
زن میگوید:
«زَوَّجتُکَ نَفْسی فی المُدَّةِ الْمَعْلوُمَه عَلَی الْمَهْرِ الْمَعْلوُم» (خودم را به تو تزویج کردم برای مدت معین با مهر معین)
بعد مرد میگوید:
«قَبِلْتُ» (قبول کردم)
تبصره: اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است. اما باید لفظی را بگویند که معنی «زَوَّجْتُ و قَبِلْتُ» را بفهماند.
ادامه مطلب ...دانلود کتاب رساله ی توضیح المسایل
سوال:گزاشتن لنزآرایشی برای بانوان چه حکمی دارد؟
جواب: همه مراجع :اگرعرفازینت محسوب نشود اشکال ندارد.
(مکارم،نوری):اشکال ندارد
سوال: حکم پوشش انگشترطلاوحلقه ی ازدواج بانوان،درصورتی که درمعرض دیدنامحرم است چگونه است؟
جواب:
(امام،بهجت،صافی،فاضل):بایدازنامحرم بپوشاند.
(سیستانی،مکارم،،نوری):پوشاندن آن لازم نیست.
وحید خراسانی:بنابراحتیاج واجب باید ازنامحرم پوشانده شود.
حکام رنگ کردن ابرو
سوال: حکم پوشش انگشترطلاوحلقه ی ازدواج بانوان،درصورتی که درمعرض دیدنامحرم است چگونه است؟
جواب:
(امام،بهجت،صافی،فاضل):بایدازنامحرم بپوشاند.
(سیستانی،مکارم،،نوری):پوشاندن آن لازم نیست.
وحید خراسانی:بنابراحتیاج واجب باید ازنامحرم پوشانده شود
سوال:آیارنگ کردن ابرو زینت بوده وپوشاندن آن ازنامحرم واجب است؟
(امام ،خامنه ای ، فاضل،وحید): اگرزینت محسوب شود پوشاندن آن از نامحرم واجب است.
(بهجت ،تبریزی ،صافی )پوشاندن آن از نامحرم واجب است.
(سیستانی ،مکارم،نوری):جزء زینت ممنوع ،محسوب نمی شودوپوشاندن آن ازنامحرم واجب نیست.
ادامه مطلب ...
بد نیست که بدانید به عقیده کارشناسان یک پنجم زوج ها ازدواج هایی بدون رابطه جنسی دارند این یعنی کمتر از 10 مرتبه در سال رابطه جنسی برقرار می کنند. و یک سوم زوج ها همیشه سر این مسئله مشکل دارند که امیال و خواسته های جنسیشان همخوانی ندارند و این یکی از اصلی ترین دلایل مراجعه زوج ها به مشاور است. اینجا ایران است، جایی که مردم مجبورند ساعت های زیادی در روز کار کنند تا بتوانند از پس اجاره خانه و هزینه های زندگی بربیایند و این خستگی و استرس همه چیز را بدتر می کند.
یک کارمند 33 ساله که علاقه ای به ذکر نامش در اینجا نداشت، می گوید: "من 10 سال است که ازدواج کرده ام. خیلی وقت ها بوده که اگر سه ماه یکبار رابطه جنسی می کردیم برایمان نعمتی بود. من مجبورم بعد از یک روز طولانی سر کار شام را آماده کنم و بعد بچه ها را بخوابانم چون حقوق شوهرم کفاف زندگیمان را نمی دهد و من هم مجبورم پا به پای او کار کنم. به خاطر همین قانونی که برای شوهرم گذاشتم این است که رابطه جنسی بعد از 10 شب ممنوع چون آن موقع خسته و کوفته می خواهم به رختخواب رفته و فقط بخوابم."
عقیده مسلمان به اصول دین باید از روى دلیل باشد، ولى در احکام غیر ضرورى دین باید یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روى دلیل به دست آورد،یا از مجتهد تقلید کند، یعنى به دستور او رفتار نماید، یا از راه احتیاط طورى به وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است، مثلا اگر عدهاى از مجتهدین عملى را حرام مىدانند و عده دیگر مىگویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد، و اگر عملى را بعضى واجب و بعضى مستحب مىدانند آن را بجا آورد. پس کسانى که مجتهد نیستند و نمىتوانند به احتیاط عمل کنند واجب است از مجتهد تقلید نمایند.
٢ تقلید در احکام عمل کردن به دستور مجتهد است. و از مجتهدى باید تقلید کرد که مرد و بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامى و حلال زاده و زنده و عادل باشد. و نیز بنابر احتیاط واجب باید از مجتهدى تقلید کرد که حریص به دنیا نباشد و از مجتهدین دیگر اعلم باشد، یعنى در فهمیدن حکم خدا از تمام مجتهدین زمان خود استادتر باشد.
ادامه مطلب ...سئوال 1_ روزه چگونه عبادتی است؟
جواب_ عبادتی است که انسان برای انجام فرمان خدا، از اذان صبح تا اذان مغرب، از چیزهایی که روزه را باطل می کند خودداری نماید.
س 2_ آیا لازم است نیت روزه را بر زبان آورده و از قلب گذراند؟
ج_ لازم نیست انسان نیت روزه را بر زبان آورده یا از قلب خود بگذراند. مثلا بگوید: فردا روزه می گیرم.
س 3_ در صحت روزه چه چیزی، کفایت می کند؟
ج_ اگر برای انجام فرمان خدا از اذان صبح تا اذان مغرب، کاری که روزه را باطل می کند انجام ندهد کافی است.
س 4_ برای آن که یقین کند، تمام مدت روزه بوده، چه کاری لازم است انجام دهد؟
ادامه مطلب ...